Elvinas Hemtjänst - Fritt Val

Elvinas Hemtjänst - Fritt Val

Vad innebär ”fritt val” när det gäller hemtjänst?

Fritt val innebär att du själv får välja vilken utförare som ska hjälpa dig i hemmet. Detta bygger på lagen om valfrihetssystem (LOV) som infördes 2009.

Måste jag välja utförare?

Nej, du måste inte välja för att få hjälp. Om du inte gör ett aktivt val blir du tilldelad en utförare. Om du inte blir nöjd med den utförare som du har blivit tilldelad får du självklart byta till någon annan av kommunen godkänd utförare.

Blir det någon skillnad i pris beroende på vem jag väljer?

Nej, kostnaden är densamma oavsett vilken utförare du väljer. Utförarna får betalt av din hemkommun. Avgiften du betalar beslutas av och betalas till din egen kommun och beror på din inkomst och insatser.

Vad händer vid det första kostnadsfria besöket?

Vid detta första möte får du i allmänhet träffa en person från vårt kontor samt den medarbetare som kommer att hjälpa dig. Vid mötet går vi igenom dina behov och önskemål och skapar en genomförandeplan.

Hur gör jag om jag vill byta hemtjänstutförare?

Om du vill byta utförare kontaktar du din biståndshandläggare. Du behöver inte berätta varför du vill byta om du inte vill.

Kontakt

Har du fler frågor? Kontakta oss på 026-457 33 32 eller besök vårt kontor Strömsbrovägen 33, 802 51 Gävle.